Open Bărbat - interviu cu dl Răzvan Cimponer

barbat29082021_0900

Cea de-a șasea ediție a Open Bărbat, etapă din campionatul AGVPSR de pescuit la muscă artificială, s-a desfășurat în zilele de 28 și 29 august și s-a bucurat de prezența a 12 muscari ce au concurat pe secțiunea de râu situată în amonte de barajul de la Hobița. Despre acest open și decizia celor din Huniazii Fly Fishing Club Sportiv de a nu mai organiza, cel puțin în anii viitori, competiții în județul Hunedoara am discutat cu dl. Răzvan Cimponer, membru al clubului organizator și concurent.

barbat29082021_03

Câteva cuvinte despre reuniunea de pe râul Bărbat...

Răzvan Cimponer: A fost cea mai frumoasă atmosferă de până acum, toți ne-am simțit foarte bine, din păcate am fost puțini concurenți, doar 12. A fost ultima competiție pe râul Bărbat, pentru că, cel puțin clubul nostru, nu va mai organiza acest concurs. Nici măcar în județul Hunedoara nu o să mai ținem vreo competiție pentru că, din păcate, râurile nu ne încurajează să promovăm pescuitul la muscă pe apele din zonă. Colegi de-ai noștri, concurent și arbitru, au găsit sâmbătă, pe un stand, un pește curentat. Nu avea nici 24 de ore de când era mort, deci a fost curentat cândva între vineri și sâmbătă, cel mai probabil noaptea. S-au prins foarte puțini pești cu toate că apa a fost curată, mică, chiar foarte mică, au fost 82 de capturi în 4 manșe...

barbat29082021_08

barbat29082021_11

Manșele de duminică nu s-au desfășurat?

Răzvan Cimponer: Manșa 5 și manșa 6 trebuiau să se desfășoare duminică. Din păcate, din cauza condițiilor meteo și a faptului că a venit o viitură pe râul Bărbat, debitul a crescut față de ziua precedentă de peste 10 ori. Duminică dimineața de la ora 4 la ora 5:30 a fost o rupere de nori. De sâmbătă era anunțat cod portocaliu în județul Hunedoara, în zona montană. A venit domnul Buzea pe stand și mi-a spus, însă sâmbătă a fost o vreme foarte frumoasă, nu erau semne de ploaie, nici măcar nu a picurat, doar seara a dat o mică ploaie. Însă duminică dimineața a început o furtună cu tunete și fulgere de se cutremura pensiunea. Nu s-a mai putut pescui sub nici o formă, condițiile meteo au fost total nefavorabile, tunete, fulgere, cred că nici nu puteam să ajungem sus, pe standuri. Conform articolului 13 din Regulament, Comitetul de organizare a decis să se anuleze cele două manșe și clasamentul final să fie calculat după cele patru manșe desfășurate sâmbătă.

barbat29082021_12

Cum a arătat podiumul?

Răzvan Cimponer: Pe primul loc, cred că pentru prima dată pe podium, avem un pescar din Bistrița-Năsăud, Călin Ciocan, de la Fly Bistrița, locul doi i-a revenit lui Ioan Buzaș de la Fly Reghin, pe locul al treilea m-am clasat eu, iar titlul pentru cea mai mare captură a fost câștigat de Piroska Antal, tot din Bistrița-Năsăud, cu un păstrăv, mi-e și rușine să vă spun, de 23,9 cm. La concurs s-a punctat după sistemul un pește-un punct și fiecare pescar alegea să măsoare o singură captură. Au fost mulți pești sub 20 cm, mulți dintre concurenți au avut cea mai mare captură de 18-19cm. La acest concurs s-a punctat de la 14 cm, ca organizator, după evaluarea râului, am decis să se scadă dimensiunea minimă de la 18 la 14 cm... Din păcate, aceștia sunt peștii pe care-i avem pe râul Bărbat... în 4 manșe, din 82 de pești, cel mai mare a avut 23,9 cm.

barbat29082021_06

Dar apa a fost bună înainte de viitură...

Răzvan Cimponer: Sâmbătă apa a fost perfectă, până când s-a terminat manșa a patra. Apa a fost foarte mică, limpede, cristal, să spunem că și aceasta a fost una dintre cauzele pentru care s-au prins foarte puțini pești, trebuia să te ferești foarte mult ca să nu te vadă. S-a pescuit în general la nimfă, cred că unul sau doi pescari au încercat la uscată, dar peștii nu s-au ridicat, în plus era și înnorat, presiunea atmosferică destul de scăzută. Nu pot să spun care dintre imitații a mers cel mai bine, eu, personal, pe cei 9 pești i-am prins cu 6 imitații diferite. Ficare a folosit ce a crezut că e mai bine, nu am auzit pe nimeni să spună că un anumit model a fost cel mai eficient.

barbat29082021_07

barbat29082021_13

Despre gazde și organizare...

Răzvan Cimponer: Gazda noastră, ca, de altfel, la toate edițiile de până acum, a fost Pensiunea Marmis. Ne-am simțit foarte bine și vreau să le mulțumesc pentru ospitalitatea de care au dat dovadă. Am colaborat cu cei de la Romsilva care, în baza cererii noastre de la începutul anului, ne-au rezervat pista de concurs pentru cele două zile. Ocolul Silvic Pui a asigurat ca alți pescari să nu intre pe standuri sâmbătă dimineața, dar, așa cum v-am spus, se pare că ne-au luat-o alții înainte și, din păcate, dacă s-a ajuns să se braconeze cu curent, înseamnă că va fi dezastru pe acest râu.

Organizatori am fost eu și cu dl. Constantin Buzea, totul a decurs foarte bine, ne-am simțit extraordinar, le mulțumesc pe această cale participanților, au dovedit curaj să vină pe râul Bărbat, un râu care este chiar pentru bărbați...

barbat29082021_02

La ediția trecută spuneați că doriți să ajungeți la 22 de concurenți...

Răzvan Cimponer: Da, în urmă cu doi ani de zile, pentru că anul trecut, din cauza pandemiei, nu am ținut concursul. Și anul acesta, în urmă cu o lună, când am anunțat data concursului și am stabilit numărul de standuri, am exagerat puțin când am pus 22 de standuri. Am fost întrebat de colegi de ce sunt așa de puține standuri și le-am spus să avem răbdare ca mai întâi să se ocupe cele 22 de locuri și după aceea vedem ce facem... S-a adeverit că am avut dreptate, în final am participat numai 12 pescari.

barbat29082021_04

Vedeți în anii următori reintrarea râului Bărbat în programul competițional?

Răzvan Cimponer: Nu, nici o șansă! Îi trebuie câțiva ani buni să se refacă și cu pază serioasă. Am discutat și cu reprezentantul Romsilva de la Ocolul Pui și, din păcate, nu sunt speranțe. Nu știu ce să cred, cineva nu-și dorește, habar nu am. Sunt foarte mulți braconieri, începând de la localnici, dar vin și din alte județe... ce pot să spun... Din păcate, cea mai mare greșeală este că am făcut concursuri pe acest râu, a fost public, s-a propagat repede în spațiul virtual, s-a văzut că râul are pești și au venit aici... la fel este și pe Râul Mare, și acolo este dezastru.

barbat29082021_05

Ați mai pescuit pe Râul Mare?

Răzvan Cimponer: De la începutul sezonului am fost de vreo opt ori consecutiv și nu am prins nici măcar un pește. Cred că la a noua sau la a zecea partidă am reușit și am prins patru pești, după două luni de zile și foarte greu. După aceea nici nu am mai fost, pentru că nu avea rost...